Късметът на предприемача: как един забравен клавиш ни доведе до първия дългосрочен бизнес партньор

Това е история за това как дълготрайните бизнес взаимоотношения могат да започнат на шега.

Беше началото на месец май – близо 9 месеца откакто бяхме създали Точка 2 и едва 3 месеца, откакто бяхме станали активни в онлайн пространството с писане на статии и споделяне на полезно съдържание. Все още се лутахме и постоянно сменяхме цели. В един момент бяхме решили, че основният ни фокус ще е върху вътрешно-фирмени обучения. В следващия момент пускахме серия от уъркшопи за лидерски умения. После пък влагахме всички сили в бъдещата ни настолна игра, която ни е на сърце и с която считаме, че ще може да помогнем на възможно най-много хора наведнъж и то по интересен начин.

Случиха се серия от събития, които са тази доза късмет, която ни беше нужна като все още прохождаща компания.

Soft skills за IT хора
Почти 9 месеца работихме с лични спестявания и почти без никакви приходи. Бяхме участвали на няколко събития, имахме един единствен корпоративен клиент и не изглеждаше да се появяват нови. Нямахме и опит в маркетинга, така че експериментирахме много. Нагласата ни беше (и все още е), че когато даваш, без да очакваш нещо в замяна, всичко ще се нареди. Затова и споделяхме своя опит чрез статии и презентации. Лидерската програма, която бяхме анонсирали (Пътят на героя) предизвика някакъв интерес, но не и достатъчно записали се участници. В направлението корпоративни клиенти имахме принципни запитвания от компании от разнообразни сектори – фармацевтичен, логистичен и други. След поредния опит за провеждане на уъркшоп, за който не се събраха достатъчно хора, седнахме с Петя да обсъждаме какво правим и защо не ни се получава.

Последва миг на „светване на лампичка“ и на осъзнаване: нещо толкова очевидно ни беше убягнало през цялото това време. Сега като се замисля ми е малко иронично, защото игрите по време на обученията ни често постигат точно този ефект с лампичките. До този момент до логото ни стояха думите „Комуникация. Лидерство. Развитие.“. Тогава ми изглеждаха като думи, които много ясно показват какво правим. Сега ми изглеждат като политически лозунг по време на предизборна кампания. През цялото това време бяхме пропуснали да използваме едно от най-силните си предимства – опитът ни в софтуерната индустрия. Тогава се роди статията Soft skills за IT хора, която имаше положителен отзвук. Точно този израз използваме и днес, защото тези 5 думи казват много точно какво и за кого го правим. От този момент, в който се фокусирахме в сферата, която за нас е най-близка, пъзелът започна да се подрежда.

Офис Създания
Създаването на забавна настолна игра с обучителна цел е един от проектите на Точка 2. Когато не измисляме или провеждаме обучение, често се обръщаме към този проект. Когато разработихме основния механизъм на играта, насочихме своя фокус върху света, в който тя ще се развива. Искахме той да е хем достатъчно близък до реалността, хем да има фантастичен елемент. Генерирахме разнообразни идеи, но все се озовавахме в космоса, в някаква далечна галактика. В даден момент ни хрумна идеята тази галактика да не е толкова далеч, а напротив – да се намира много близо до всеки, който работи в офис. Така се появи светът на офис създанията, които ни заобикалят – моливът, острилката, гумата, ножицата, линията. Свят, в който разглеждаме живота на тези герои и различните предизвикателства, с които се сблъскват. Започнахме да го показваме чрез комикс, в който част от историите са свързани с теми като развитие на екипи и лидерство, а други са просто забавни и представят самите герои.

Постепенно добавяхме нови персонажи – някои щяха да са главни герои, други щяха да имат периодично участие. Желанието ни светът на играта да е по-близък до IT хората роди два нови героя – Старият компютър и Scroll Lock. Именно този клавиш ни доведе до първата ни среща с Dopamine, но затова след малко. Изтръгнах scroll lock бутона от клавиатурата на компютъра вкъщи и започнах да рисувам варианти на бъдещия герой. Появи се и историята Междускролни войни:

Имаше разнообразни реакции за картинката – от „99% от хората няма да схванат шегата“ до „Какво толкова си го харесал този клавиш?“. Лично за мен Scroll Lock е символичен по много причини. Една от тях е това, че всеки може да се развива и че с желание може да се постигне всичко. В света на Офис Създанията забравения и неизползван клавиш показва как не е нужно да си най-популярния в компанията, за да успееш. В нашата реалност, този клавиш ни предостави прекрасна възможност.

Dopamine
Няколко дни след появата на комикса Дени и Ели от Dopamine се свързаха с нас – искаха среща. Когато се видяхме с тези лъчезарни дами, разбрахме, че от известно време са си мислили за това да включат външна фирма в обучителния си процес. И тогава Facebook проговорил: Старият компютър и Scroll Lock се появили на стената и грабнали вниманието им. Останалото зависеше от нас.

Не след дълго направихме серия от забавни игри и обучения заедно с лидерското ядро на компанията. Чрез тях всеки можеше да преживее разнообразни казуси и да експериментира в разрешаването им. Построихме летния офис на компанията като истински екип. Давахме си обратна връзка, анализирахме сложни проблеми и взимахме трудни решения. С празен стол, балони и малко лични истории видяхме силата на доверието в екипите.

Взаимоотношенията ни с Dopamine се развиха по начин, по който ни се иска да се случва с всеки партньор – с усмивка и високо ниво на доверие, рамо до рамо като екип и с дългосрочна визия. Когато наскоро обновихме сайта си, обсъдихме Офис създанията и комикса и дали имат място в него. От една страна, се убедихме, че като изразяваме себе си по наш си начин, това може да доведе до бизнес възможности. От друга страна, се чудехме дали комиксите няма да ни представят като несериозни. Възможно е. Но това сме ние – влагаме изключително много в работата си и не се взимаме насериозно.

Публикуване на коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *